Aktiv, jordet antenne er viktig for godt mottak i bil!

I sin artikkel «Vil nettradio drepe DAB?» går journalist Arnfinn Christensen grundig til verks når han omtaler fordeler og ulemper ved FM, DAB+ og internettradio.

Artikkelen er godt lesestoff i sin helhet. Oppsummert leser jeg at DAB+ er bedre enn FM, skiftet var fornuftig og at fremtiden helt sikkert også vil bestå av en god porsjon internettradio. Å legge all radio til nettet ansees ikke nødvendigvis å være verken ønskelig eller hensiktsmessig, av både brukerhensyn og beredskapshensyn.

Et av avsnittene til Christensen omhandler DAB i bil, og spesielt DAB-antenner til bil. Dette er et viktig avsnitt, og som tilbyder av serien POPyourCAR, har vi alltid lagt vekt på det Christensen skriver.

En DAB-antenne på taket av bilen vil gi best signal-mottak. Det er imidlertid veldig mange som ikke ønsker en slik synlig antenne på den ellers strømlinjeformede og veldesignede bilen sin. Da er løsningen en antenne på innsiden av ruten (foran eller bak). Glassklebe-antennen må være aktiv, og den må jordes.

Alle POPyourCAR-produktene har aktiv antenne med magnetisk jording. Det betyr at antennen mottar strøm (via antennekontakten) til en forsterker som forsterker radiosignalet. På forsterkeren sitter det en liten kabel med en magnet. Denne stikkes oppunder taktrekket, og fester seg til metallet i karosseriet. På den måten blir antennen jordet, og forsterkeren får effekt. Dette er et viktig punkt for alle som er opptatt av godt signalmottak!

Vi gjengir Christensens avsnitt, fra artikkelen «Vil nettradio drepe DAB?» på Forskning.no her.

Feil monterte antenner

I DAB-signalet fordeles datastrømmen på mange frekvenser – her representert som fargede pulser (i den originale artikkelen – red anm). Pulsene er så lange at avstandsforskjeller mellom senderne ikke skaper forsinkelser og forvirring i tolking av pulsene i mottakeren. (Figur: Hentet fra multimedia “Slik virker DAB” av Arnfinn Christensen, forskning.no)

DAB er bygget for robust, mobil mottaking – forutsatt riktig type antenne. Mange av dagens problemer skyldes feil montering av antenner.

DAB sender på kortere bølgelengder enn FM. Derfor må antennene også være kortere for å svinge i takt med radiobølgene og sende dem videre til mottakeren.

Dagens ettermonterte antenner i bil er oftest metallfolie som limes til frontruta. Der er mottakingen dårligere enn for en piskantenne høyere opp på taket.

Derfor må vindusantennene ha innebygget forsterker. De må også jordes i karosseriet fordi frontruta jo ikke leder strøm til jord.

Det har vært solgt for dårlige antenner uten forsterker, og antenner har blitt montert uten jording. Dette er viktige grunner til klagene om dårlig mottaking i bil.

avsnitt slutt.

 

Radiobutikken.no  selger alle våre bil-adaptere med aktiv antenne med magnetisk jording, inkludert.